وبلاگ تخصصی رسا الکتریک

بررسی تفاوت کلید مینیاتوری و فیوز

بررسی تفاوت کلید مینیاتوری و فیوز - رسا الکتریک آکام

شرکت رسا الکتریک وارد کننده بهترین تجهیزات برق صنعتی در کشور می باشد. سیاست اصولی این شرکت بر پایه تامین نیاز مشتریان با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت استوار است به پشتوانه تیمی مجرّب و متخصص در فروش عمده و جزئی پرکاربرد ترین تجهیزات برق صنعتی: کلید های اتومات، کلید های حرارتی، رله حرارتی بی متال، کنتاکتور و کلید کمپکت همراه با مشاوره رایگان برای انتخاب گزینه مناسب. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن آگاهی و شناخت شما علاقه مندان گرامی به صنعت برق می باشد.

قیمت کلید مینیاتوری از برند LS – اصل کره در رسا الکتریک آکام ۰۹۹۱۶۵۳۵۶۵۱

شناخت کلید مینیاتوری و فیوز

هرگونه وسیلۀ حفاظتی که برای حفاظت جریان اضافی استفاده می شود، نباید جریان نامی بیش از جریان مجاز رسانای محافظت شده داشته باشد. مقدار جریانی که از هر سیم می گذرد، با به کار بردن وسایل حفاظتی جریان اضافی، حداکثر تا جریان مجاز هر سیم محدود می شود. دو نوع از آنها استفاده عمومی دارند: فیوزها و کلیدهای مینیاتوری. که هر دو برحسب آمپر طبقه بندی شده اند.هر دو یک کار مشابه را انجام می دهند: مسیر جریان به مدار یا تجهیزات را قطع کرده و مدار را ازخطرات الکتریکی محافظت می کند، اما اصل علمکرد و قابلیت های آن ها متفاوت می باشد.

 فیوز چیست؟

فیوز یکی از عناوین پرکاربرد در عرصه برق و الکترونیک است و طیف وسیعی از قطعات را شامل می شود. در واقع فیوز مدارهای الکتریکی را در برابر جریان های غیر مجاز محافظت می کنند. درواقع فیوز این وظیفه را دارد که جریان هایی، بیشتر از جریان مصرفی را قطع کند.

کلید مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری در مدار با جریان پایین و یا در تابلو های روشنایی و تابلو های توزیع با توان کم و یا جهت حفاظت مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تأسیسات برقی استفاده می شود و در صورت به وجود آمدن اشکالی در مدار بطور خودکار مدار را قطع می کند .

تفاوت کلید مینیاتوری و فیوز

  • فیوزها از سیم فلزی تشکیل شده اند که به طور معمول جنس آن ها تشکیل شده از قلع، سرب، نقره، مس، آلومینیوم و غیره می باشند 
  • کلیدهای مینیاتوری شامل یک هسته الکترومغناطیسی با آرایش و ساختار پیستون برای محافظت در برابر اتصال کوتاه و یک نوار دو فلزی برای محافظت در برابر اضافه بار هستند.
  • فیوزها بعد از قطع خطای مدار، مجددا قابل استفاده نبوده و باید تعویض و یا تعمیر شوند. ولی کلیدهای مینیاتوری، بلافاصله بعد از قطع خطای مدار، بعد از اصلاح خطا، مجدد قابل استفاده هستند.
  • دقت قطع در کلید مینیاتوری به مراتب بالاتر از فیوز است.
  • کلیدهای مینیاتوری قادر هستند جریان های نشتی بسیار کوچک را که توسط فیوز قابل تشخیص نبوده، و می توانند سبب برق گرفتگی، آتش سوزی و غیره شوند را، تخیص داده و جریان را قطع کنند.
  • فیوزها سریع تر از کلیدهای مینیاتوری عمل می کنند. زمان کارکرد حالت اول در هنگام اتصال کوتاه 2 میلی ثانیه است و زمان قطع کید مینیاتور 20 میلی ثانیه است.
  • کلیدهای مینیاتوری دو عمل حفاظت و کنترل را همزمان انجام می دهند و این یعنی به جای یک کلید + فیوز در مدارات به کار می روند.
  • هزینه اولیه کلیدهای مینیاتوری در مقایسه با فیوزها بالاتر است، ولی به علت استفاده طولانی مدتی که می توان از کلید مینیاتوری انجام داد، در یک بازه زمانی بلند مدت، استفاده از کلیدهای مینیاتوری بسیار به صرفه تر از فیوزهاست.
  • به علت سوختن فیوز در برابر اتصالی های مدار، مشکلات نصب و دردسرهای تعویض و غیره  به مراتب سخت تر از کلید مینیاتوری است.

رسا الکتریک آکام تامین کننده تجهیزات برق صنعتی از برند ls

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *