وبلاگ تخصصی رسا الکتریک

تفاوت کنتاکتور و مدارشکن

تفاوت کنتاکتور و مدارشکن در رسا الکتریک آکام

شرکت رسا الکتریک وارد کننده بهترین تجهیزات برق صنعتی در کشور می باشد. سیاست اصولی این شرکت بر پایه تامین نیاز مشتریان با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت استوار است به پشتوانه تیمی مجرّب و متخصص در فروش عمده و جزئی پرکاربرد ترین تجهیزات برق صنعتی: کلید های مینیاتوری، کلید های حرارتی، رله حرارتی بی متال، کنتاکتور و کلید کمپکت همراه با مشاوره رایگان برای انتخاب گزینه مناسب. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن آگاهی و شناخت شما علاقه مندان گرامی به صنعت برق می باشد.

فروش کنتاکتور از برندهای معتبر در رسا الکتریک آکام 09916535651

تفاوت کنتاکتور و کلید برق

کنتاکتور و کلید برق از جمله تجهیزات کاربردی در تابلو برق‌های صنعتی هستند. کنتاکتور دستگاه کلید زنی الکتریکی است که به منظور خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی طراحی شده و قطع کننده مدار یا مدارشکن یک وسیله محافظتی است که به منظور قطع و جداسازی جریان بار، در زمان بروز خطاهای سیستمی استفاده می شود و بر اثر عواملی مانند نام گذاری یا شناخت اشتباه ممکن است در شناخت عملکرد و کاربردهای این دو تجهیز دچار مشکل شویم از این رو در ادامه به بررسی تفاوت های این دو می پردازیم.

تفاوت های کنتاکتور و کلید برق در دو حیطه قابل بررسی است : تفاوت در اصول کار وتفاوت عملکردی

تفاوت در اصول کار کنتاکتور و کلید برق :

قطع کننده مدار بر اساس سطح تماس فلزی کار می کند؛ به این صورت که در حالت عادی کنتاکت‌ها در تماس با یکدیگر هستند و اجازه عبور به جریان می‌دهند اما هنگامی که قطعات متحرک در قطع کننده مدار بر اثر فشار مکانیکی کنار همدیگر قرار می گیرند، اضافه بار اتفاق می افتد و در نتیجه سبب قطع اتصال تماس کنتاکت‌ها و در نتیجه قطع جریان الکتریکی می شود.اما اصول کار کنتاکتورها بر اساس یک میدان الکترومغناطیسی است. این میدان الکترومغناطیسی جریان را ایجاد می‌کند. نیروی الکترومغناطیسی ایجاد شده موجب تماس سطح‌های ثابت و متحرک می‌گردد.

تفاوت عملکردی کنتاکتور و کلید برق:

  • کنتاکتور الکترونیکی به عنوان یک کلید ساده در مدار استفاده می‌شود، اما قطع کننده مدار در یک سیستم نقشی فراتر از یک کلید ساده دارد و از سیستم محافظت می‌کند.
  • کنتاکتوراز اجزا مهم تابلو برق بوده و وظیفه کنترل قدرت را برعهده دارد در حالی که قطع کننده مدار تنها وظیفه مدار محافظ را در سیستم انجام می‌دهد.
  • وظیفه کنتاکتور اتصال بار به جریان جاری و همچنین قطع و وصل سریع کنترل و انتقال به ولتاژ بالا و پایین است. در حالی که قطع کننده مدار وظیفه اتصال کوتاه یا اضافه بار و قطع جریان فعلی را برعهده دارد.
  • کنتاکتور همیشه و در شرایط عادی فعال بوده و در سیستم کار می‌کند. در حالی که قطع کننده مدار تنها در زمان‌هایی که خطایی در سیستم اتفاق افتاده است، فعال شده و کار می‌کند و پس از آن نیز غیرفعال می‌شود و منتظر بروز خطا می‌ماند تا دوباره فعال شود.
  • در قطع کننده‌مدار برای ایجاد ارتباطی بین مخاطبین متحرک و ثابت باید فشاری وجود داشته باشد اما در کنتاکتورها، سیستم الکترومغناطیسی به منظور ایجاد ارتباط بین سطوح تماس متحرک و ثابت وجود دارد وبه فشار نیازی نیست.
  • قطع کننده مدار می‌تواند در زمان‌های بروز هر گونه عیب و ایراد و خطایی در سیستم به صورت خودکار شروع به کار کند و وظایف خود را انجام دهد و سپس متوقف شود اما کنتاکتورها دستگاه هایی نیستند که جهت اتوماسیون طراحی و ساخته شده باشند.
  • هیچ سیستمی در یک کنتاکتور به عنوان حسگر ولتاژ الکتریکی وجود ندارد اما قطع کننده مدار دارای قطعات سنجشی برای جریان و ولتاژ هستند.
  • زمانی که در یک سیستم از کنتاکتورها استفاده شود، احتمال ایجاد جرقه‌های بیشتر افزایش می‌یابد. در حالی که این مسئله در مورد قطع کننده‌های مدار هیچگاه اتفاق نمی‌افتد.
  • در مورد کنتاکتورها، وجود ولتاژ متوسط کافی است. در حالی که قطع کننده‌های مدار برای کارکرد صحیح نیاز به ولتاژهای بالاتر از نیاز برای یک کنتاکتور دارند.

رسا الکتریک آکام تامین کننده تجهیزات برق صنعتی از تمامی برندهای معتبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *