وبلاگ تخصصی رسا الکتریک

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک در رسا الکتریک آکام

شرکت رسا الکتریک وارد کننده بهترین تجهیزات برق صنعتی در کشور می باشد. سیاست اصولی این شرکت بر پایه تامین نیاز مشتریان با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت استوار است به پشتوانه تیمی مجرّب و متخصص در فروش عمده و جزئی پرکاربرد ترین تجهیزات برق صنعتی: کلید های اتومات، کلید های حرارتی، رله حرارتی بی متال، کنتاکتور و کلید کمپکت همراه با مشاوره رایگان برای انتخاب گزینه مناسب. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن آگاهی و شناخت شما علاقه مندان گرامی به صنعت برق می باشد.

مقدار جریانی که از هر سیم می گذرد، با به کار بردن وسایل حفاظتی جریان اضافی، حداکثر تا جریان مجاز هر سیم محدود می شود و باعث قطع و یا وصل جریان الکتریکی می‌شوند. همچنین موجب کنترل انرژی مصرف کننده‌های الکتریکی می‌گردد. وسایل کنترل اضافه جریان عبارتند از :کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک یا کلید کمپکت در واقع یک نوع سوئیچ حفاظتی است که برای کاربردهای سوئیچینگ و حفاظت مدار از آن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه کلیدهای مینیاتوری نیز می‌توانند دو وظیفه سوئچینگ و حفاظت مدار را انجام دهند فهم تفاوت این دو کلید می تواند جالب توجه باشد.

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک

نوع عملکرد

کلید کلید مینیاتوری فقط دو حالت قطع و وصل دارد. اما کلید اتوماتیک سه حالته است: حالت قطع، حالت وصل و حالت تریپ. در حالت تریپ کلید در وسط قرار می گیرد.

رنج جریانی

یکی از نکات مهمی که برای انتخاب نوع کلید باید در نظر گرفته شود رنج جریانی است. این خصوصیت تا حدود بسیار زیادی در برندهای مختلف متفاوت است. رنج رایج برای کلیدهای مینیاتوری بین ۰٫۵ تا ۶۳ آمپر است، درحالی‌که رنج جریانی کلیدهای اتوماتیک از ۲۵ آمپر شروع‌شده و معمولاً تا ۱۶۰۰آمپر نیز تولید می‌گردد. درضمن امکان تنظیم میزان دقیق جریان در کلیدهای اتوماتیک امکان پذیر است در حالی که کلیدهای مینیاتوری دارای رنجی ثابت هستند.

قدرت قطع

قدرت قطع کلیدهای حفاظتی، بیشترین جریان مؤثری است که آن کلید قادر به قطع آن است. بنابراین چنانچه کلیدی از قدرت قطع پائین تری نسبت به ماکزیمم جریان اتصال کوتاه شبکه برخوردار باشد در عمل قادر به قطع جریان اتصال کوتاه نبوده و خودش هم آسیب می بیند.کلید مینیاتوری معمولاً قدرت قطع ۶ یا ۱۰ کیلو آمپر دارد. اما اگر مداری با قدرت قطع بالاتر میخواهید، می توانید از کلید اتوماتیک استفاده کنید که در قدرت قطع ۲۵ ، ۳۶ ، ۵۰ ، ۷۰ ، ۱۰۰ ، ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلو آمپر تولید می شود.

قابلیت تنظیم

کلید اتوماتیک دو نوع فیکس و قابل تنظیم دارد. در کلید اتوماتیک قابل تنظیم می توان جریان کلید را در یک محدوده مشخص تغییر داد اما کلیدهای مینیاتوری قابلیت تنظیم ندارند.

قابلیت کنترل خودکار یا از راه دور

با اضافه کردن یک مکانیزم موتوری به کلید اتوماتیک می‌توانیم از راه دور یا به‌وسیله یک سامانه الکتریکی ان را باز یا بسته کنیم. ولی این کار هزینه زیادی دارد با این حال کلیدهای مینیاتوری به‌هیچ‌عنوان دارای چنین قابلیتی نیستند و برای قطع و وصل از راه دور باید از کنتاکتور در مدار آن‌ها استفاده کرد.

نوع حفاظت

کلیدهای مینیاتوری تنها دارای یک حفاظت مغناطیسی برای بار هستند.و تنها در صورت بروز اتصال کوتاه، مدار را قطع خواهند کرد. اما کلیدهای اتوماتیک می‌توانند هر دو نوع حفاظت الکتریکی و حرارتی را برای بار ایجاد کنند.که این قابلیت باعث می‌شود که از کلیدهای مینیاتوری برای بارهای موتوری استفاده نشوند و صرفاً فقط برای بارهای بسیار کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

تجهیزات جانبی

استفاده از تجهیزات جانبی مانند کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا و… برای کلیدهای اتوماتیک وجود دارد ولی برای کلید مینیاتوری استفاده از تجهیزات بسیار محدود است. همین خصوصیت تجهیز پذیری این قابلیت را به کلید می‌دهد که رنج وسیعی از حفاظت‌ها و نظارت‌ها را برای بار فراهم کند. گرچه کلیدهای مینیاتوری قابلیت تجهیز محدود را دارند اما تهیه آنها مشکل‌تر است و با توجه به قیمت بالای آنها مقرون به صرفه نخواهد بود.

استاندارد

طبق استاندارد ۱۱۰ مورد استفاده از سوی طراحان به‌عنوان منبع صریحاً اشاره‌کرده است که در یک تابلوی برق خروجی‌هایی که خود به یک تابلوی توزیع‌کننده کوچک‌تر متصل می‌شوند باید با کلید اتوماتیک حفاظت گردند. اما استفاده از کلید مینیاتوری به‌عنوان حفاظت ورودی تابلوهای کوچک مجاز است.

قیمت

قابلیت های بیشتر کلید اتوماتیک نسبت به کلید مینیاتور نشان از قیمت بالاتر ان دارد پس باید موقع خرید اگر به کلیدی ساده با رنج جریان مشخص و قدرت قطع پایین احتیاج داشتید، کلید مینیاتوری را انتخاب کنید.

 

رسا الکتریک آکام تامین کننده تجهیزات برق صنعتی از برندهای معتبر در کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *